Friss topikok

...hajrá Magyarország, hajrá magyarok, hajrá latinnyelv-oktatás!...

2013.01.08. 09:01 mk27soundmaster

„Kötelezővé tenné a latinoktatást a nyolcosztályos gimnáziumokban az oktatási államtitkárság, a változtatás több mint száz középiskolát és több ezer diákot érintene. Az már most biztos, hogy az ötödik és hatodik évfolyamban bevezetik a »latin örökségünk« nevű tantárgyat, hetediktől pedig elkezdődik a latin nyelv oktatása. A kerettanterv kidolgozói szerint a latin »megalapozza a közjóra, a nemzeti és társadalmi összetartozásra való törekvést«.” (eduline.hu/nyelvtanulas/2013/1/7/Kotelezo_lesz_a_latin_a_nyolcosztalyos_gimn_RUUUAJ)

...Nagyon helyes! Latinnyelv-oktatást minden középiskolába! Kezdjük a tanulást a Pater Nosterrel, az Ave Mariával és a Credoval!:-)

Egyébként valóban kevés hasznosabb dolgot lehetne az oktatásba be- vagy visszaemelni, mint a latin nyelvet! Egyrészt: mert aki a latin nyelvtanon átrágja, átvergődi magát, annak már egyetlen nyelv egyetlen nyelvtani jelenségének megértése sem fog nehézséget okozni; másrészt: mert a latin örökség sokkal inkább meghatározza kultúránkat, mint amennyire mi azt általában gondoljuk (nemrég beszélgettem egy rokongyerekkel, aki egy véresen reál szakon tanul egy véresen reál egyetemen: szakmai latint is kell tanulniuk, s mivel  ő a gimiben kapott némi latin alapokat, lazán veszi a kanyart, míg csoporttársainak többsége azt sem tudja, honnan közelítse meg a feladatot); harmadrészt: a latint forrásokból lehet tanulni s hogy értsük a forrásokat, ahhoz tekintélyes mennyiségű művelődéstörténetet is el kell sajátítanunk és az még senkinek sem ártott meg; valamint -- ami talán a legfontosabb --- a latin nyelv sajátos gondolkodásmódot és szemléletet is ad az azzal (ú. é. a latin nyelvvel) foglalkozónak.

Hajrá Magyarország, hajrá magyarok, hajrá latinnyelv-oktatás!:-)... (Innét: mandiner.blog.hu/2013/01/07/latin_utunk_felazsiabol_europaba?fullcommentlist=1#comments)

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mk27.blog.hu/api/trackback/id/tr55004734

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

satöbbi satöbbi 2013.01.08. 22:59:54

Látom fogalmad sincs, mi fér bele 2 év latin nyelv tanulásba, és hogyan folyik manapság az élő nyelvek oktatása.

"aki a latin nyelvtanon átrágja, átvergődi magát, annak már egyetlen nyelv egyetlen nyelvtani jelenségének megértése sem fog nehézséget okozni" – haha hát persze. tudod, a teljes nyelvtanon 4 év alatt nehéz átrágni magad, pláne kis gimnazista fejjel.

aki latin nyelvet tanult (fakultatív), eddig sem azért tanulta, hogy később az angol, német, kínai, mittudomén jobban menjen neki, mert a kettőnek semmi köze egymáshoz. itt már rég nem a sémák és igeidők bemagolása folyik, hanem gyakorlat- és beszédközpontú oktatás (nagyon helyesen). az a két év heti x órát messzemenően hasznosabban is el lehetne tölteni, ha a gyerek gazdasági alapismereteket tanulna pl., vagy esetleg egy élő világnyelvet

" a latin nyelv sajátos gondolkodásmódot és szemléletet is ad az azzal (ú. é. a latin nyelvvel) foglalkozónak " – nem ad, 12 évesen nem ad semmit.

de hát ha hoffmann rózsika találta ki, biztos nem lehet rossz, nem? a blogodat végignézve neked gondolom így tűnik.

mk27soundmaster · http://mk27.blog.hu 2013.01.09. 07:38:48

@satöbbi satöbbi:

"Látom fogalmad sincs, mi fér bele 2 év latin nyelv tanulásba..." --- írod.

A középiskolában tanultam latint (igaz, már lassan harminc éve) és a gyerekeim is mind tanultak (ők viszont mostanában). Tehát valamicske képem, ha nem is sok, azért van a kérdésről.

"...tudod, a teljes nyelvtanon 4 év alatt nehéz átrágni magad, pláne kis gimnazista fejjel." --- írod.

Matematikát sem azért tanítunk a középiskolában, hogy matematikust csináljunk a gyerekekből, biológiát sem azért, hogy biológust, történelmet sem azért, hogy történészt. Latint sem azért tanítanánk (ha tanítanánk), hogy filológusként jöjjenek ki a gimnáziumból:-) Kapnak a tanulók némi fogalmiságot, némi szemléletet, némi (konkrét) ismeretet. Kárára senkinek nem lesz!

"...az a két év heti x órát messzemenően hasznosabban is el lehetne tölteni, ha a gyerek gazdasági alapismereteket tanulna pl., vagy esetleg egy élő világnyelvet" --- írod.

"(...)

(...) Nézelődésünkből tehát ki van zárva az urakkal egy tálból cseresznyéző gazdag gazda, aki urat akar nevelni a fiúból, tehát középiskolába is beadja, ahol a gyerek megbukik földrajzból. Ugyan még öt másik tárgyból is megbukott, de nem tudni miért, csak a földrajz miatt hördül föl az apa.

– Hát ezt érdemlöttem én! – kiáltja elkeseredetten. – Hogy mögbuktassák a gyerököt még a földrajztanbul is!

– De bátyám – próbálja csendesíteni az igazgató –, köll az a mai világban!

– Micsoda?

– Hogy tudja az ember, hol van az a Róma, meg az a London, meg az a Genf!

– Köll, ugyé – robbant ki az apai szív keserve. – Hát azt gondolja az úr, csavargót akarok én nevelni a gyerökömből?

(...)"

mek.oszk.hu/06000/06067/

"de hát ha hoffmann rózsika..." --- írod.

Ha "hoffmann rózsikáról" szeretnél beszélgetni, akkor talán keress egy Hoffmann fan blogot vagy valami hasonlót!:-)
süti beállítások módosítása